İslamiyetin en büyük ibadet şekli olan namaz ne zaman emredilmiştir?

İslam dininin ibadet esasının birincisi olan ve düşman karşısında bile bulunulsa vaktinde kılınması emredilen Namaz ibadeti, hicretten bir buçuk yıl önce Miraç gecesinde farz kılınmıştır. Enes bin Malik (RA)ın rivayetine göre:

”Hz. Peygamber (ASM)a İsra,(Miraç) gecesi,namaz elli vakit olarak farz kılındı. Sonra azaltıldı ve beş vakte düşürüldü. Sonra şöyle seslenildi: Ey Muhammed, şüphesiz bizim nezdimizde söz bir değişikliğe uğramaz. Senin için bu beş vakit namaz, elli vakit namazın karşılığıdır.”(Buhari, Salat 76, Enbiya 5, Müslim İman 263, Ahmed bin Hanbel V 122,143)

Namaz, kıyam, kıraat, rükü, sücüd gibi rükünlerden meydana gelir, Kur’an’ı Kerim Furkan 64, Hicr 98, Zümer 9-20, Hacc 77, Tevbe 112 ve Bakara 228 gibi değişik ayetlerinde bu rükünlerle namaza işaret etmiştir.

”Beş vakit namaz Kur’an’da varmı?” sorusuna Abdullah bin Abbas(RA) şu cevabı verir:

”Evet! Vardır! Rum Suresinin 17 ve 18 nci ayetlerini,
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
فَسُبْحَانَ اللّٰهِ حٖينَ تُمْسُونَ وَحٖينَ تُصْبِحُونَ
وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضِ وَعَشِياًّ وَحٖينَ تُظْهِرُونَ
”Fe subhanallahi hine tumsune ve hine tusbıhun.
Ve lehul hamdu fis semavati vel ardı ve aşiyyen ve hine tuzhırun.” diye okuyup, ”Hine tümsüne” akşam namazıdır. ”Ve hine tusbihüne” sabah namazıdır. ”Ve aşiyyen” ikindi namazıdır. ”Ve hine tuzhirüne” öğle namazıdır!” dedikten sonra Nur suresinin 58 nci ayetindeki ”ve min ba’di salati’l-ışai” bir de yatsı namazından sonra” kısmını okumuştur.(Taberi, Tefsir 1/29, Hakim 2/410-411)

Mirac gecesinin sabahında Cebrail Aleyhisselam, Peygamber Efendimiz (ASM(a beş vakit namazın nasıl kılınacağını gösterir ve beş vakitte O’na imam olarak namaz kıldırır. Bir Hadis-i Şerif’te bu olay şöyle anlatılır:

”Cebrail bana Beyt’in (Kabe’nin) yanında iki kere, iki gün imam oldu. Güneşin zeval vaktinde, öğle namazını, herşeyin gölgesi bir misli olunca ikindi namazını kıldırdı. Sonra oruçlu iftar ettiği zaman, akşam namazını kıldırdı. Sonra şafak kaybolduğu zaman, yatsı namazını kıldırdı. Sonra oruçluya yemek, içmek haram olduğu zaman sabah namazını kıldırdı. Ertesi günde aynı vakitlerde öğle, ikindi, akşam, yatsı ve sabah namazını kıldırdı.”

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.